Pět důvodů, proč nelze garantovat pozici ve výsledcích vyhledávání

13. 3. 2012

Podívejme se na rozšířený mýtus SEO agentur.

Nabídka zní více než lákavě.

Garantujeme vám první stranu ve výsledcích hledání na zvolené klíčové slovo.

A někteří jdou ještě dál.

Zaplatíte nám až po dosažení první strany.

To už zní zajímavěji. Přesto je nabídka nesmyslná. Proč?

1. Vyhledávače nepatří SEO agenturám

První stranu vám může garantovat pouze majitel vyhledávače (což ale nedělá). Pouze tvůrci vyhledávačů ví přesně, podle čeho se výsledky hledání řadí. Existuje sice několik známých doporučení (kvalitní a unikátní obsah, dostatek hodnotných zpětných odkazů, aktualizovaný web), ale celý algoritmus nikdo mimo tvůrců vyhledávačů nezná. Google uvádí, že vyhodnocuje weby podle více jak 200 parametrů.

A mimochodem. Samotné vyhledávače varují před nabídkou garance první strany.

2. Algoritmus vyhledávače se často mění

Google i Seznam občas změní způsob řazení výsledků. Nedávno proběhla změna u Googlu, tzv. Google Panda efekt ovlivnil tisíce webů, které podle Googlu neposkytovali kvalitní a unikátní obsah.

Seznam co druhý rok nasazuje nový fulltext, který výsledky s železnou pravidelností řádně zamíchá.

3. Do výsledků vyhledávání vstupují sociální sítě

V lednu 2012 Google na svém blogu oznámil, že mění řazení výsledků hledání. Nebude jej řadit jen podle obsahu, ale i podle samotných uživatelů a vztahů mezi nimi. Google má samozřejmě na mysli svou sociální síť Google+.

A tak vám nabídne odkazy na profily osob, firem, nebo různých komunit, které se zabývají vámi hledaným problémem (klíčovým slovem). Dokonce můžete mezi výsledky hledání najít jedinečné odpovědi - právě ty, které s vámi někdo sdílel v Google+.

4. Garance na jedno slovo se většinou nevyplatí

Nabídka se většinou vztahuje na jedno slovo. Vaše podnikání se dá ale popsat desítkami, nebo stovkami slov. Navíc se často může stát, že budete první na slovo, které vám nepřinese žádný efekt. Buď jej téměř nikdo nehledá, anebo hledající uživatelé na vašem webu nenajdou potřebné informace a ihned odejdou.

Kvalitní SEO agentury se snaží zvyšovat návštěvnost vašeho webu z vyhledávačů co nejvyšším počtem relevantních klíčových slov.

5. Výsledky hledání se liší podle lokality a uživatele

Zatímco sociální hledání (viz bod 3) je novinkou, lokalizované a personalizované výsledky hledání jsou již na Googlu nějaký ten pátek.

Pokud hledám na internetu ve Zlíně "půjčovna aut", Google mi podle místa hledání nabídne ve výsledcích místní půjčovny.

Google navíc výsledky personalizuje přihlášeným uživatelům podle jejich historie. Obě funkce lze vypnout (nebo změnit místo hledání), ale na toto se nelze spoléhat.

Mnoho faktorů výsledků hledání

Jak vidíte, do výsledků hledání vstupuje čím dál více faktorů. Poslední vývoj směřuje k propojení vyhledávačů a sociálních sítí.

Poslední hřebíček do rakve garantům pozic by dal Facebook, pokud by spustil samostatný vyhledávač a využil ohromné databáze uživatelského obsahu, který SEO agentury ani v nejmenším neovlivní.  

Blog píše Miloslav Ondilla, najdete jej na Twitteru jako @EntiCZ