Trendy webových stránek měst a obcí

15. 3. 2012

Obce nechtějí zůstat pozadu a inovují své weby. Sociální sítě, video, interaktivní mapy, nebo online komunikace s úředníky? Přehled nejnovějších trendů obecních webů.

Od suchopárných úřednických webů se obecní internetové stránky posunuly k bohatým zdrojům informací a v několika oblastech dokonce udávají trend.

Virtuální prohlídky

Trojrozměrné fotografie a panoramatické fotky dnes najdete na desítkách webů měst a obcí. Je to ideální způsob, jak přilákat turisty, jak jim ukázat, co je v obci nového, kvůli čemu přijet. Podívejte se např. na obnovený zámecký park v Loučné nad Desnou.

Často bývají virtuální prohlídky doplněny o interaktivní mapy, jako v Moravském Berouně.

E-služby

Úřady jdou na internet. Občanům nabízí on-line objednání termínu návštěvy(Praha 2) a stav vyřízení žádosti, elektronické formuláře s možností odeslání přes datovou schránku, zajímavou službou je lokální burza práce (Praha 16). Oficiální webové stránky obcí jsou přirozenou regionální autoritou a místní samosprávy se jí musí naučit využívat.

Běžnou a ze zákona povinnou elektronickou službou je úřední deska. Čím dál více úřadů ji propojuje se svým informačním systémem a šetří tak čas i peníze spojené s duplicitním zveřejňováním informací.

Další zajímavou službou je rozhlas do kapsy, rozesílání informačních SMS, které v mnoha obcích nahradily místní rozhlas. K této službě bylo mnoho obcí donuceno vysokými náklady na údržbu, nebo rekonstrukci rozhlasové sítě.

Jednání zastupitelstva on-line

Několik měst se pouští i do videa, již zmiňovaná Praha 6 a také Plzeň, Benešov, nebo Mariánské Lázně. Na internet míří i místní televize, i několik let staré záznamy si můžete přehrát na webu města Mohelnice.

Naopak již běžnou součástí obecních webů jsou webové kamery a to nejen míst přímo v obci, ale i v blízkém okolí (lyžařské areály, sportoviště).

Města míří na sociální sítě

I města objevují Facebook, Youtube, nebo Twitter. Na Facebooku najdete oficiální profil hlavního města, který má přes 5 500 fanoušků. Pravidelně přináší tipy na zábavu a sport, ale na své zdi v poslední době čelí negativním komentářům. Nebo spíše nečelí, protože na výtky nereaguje.

To město Most již spustilo nový vzhled stránky ve stylu osobní timeline. Více fanoušků než Praha má profil města Tábor.

Komunikace na Facebooku může být pro města problém, většina z nich nemá k dispozici pracovníka, který by se odpovídání občanům mohl pravidelně věnovat.

A tak nakonec komunikaci za město převezmou recesisté, jako třeba v Brně (Krně).

Online komunikace s úředníky

Praha 10 nabízí ve vybraných hodinách chat, nebo videohovor s zaměstnanci. Komunikovat lze s odborem registrace a evidence podnikatelů. 

E-aukce mohou ušetřit až milióny

Online služby pomáhají nejen občanům a turistům, ale i samotným městům. Město Ostrava elektronicky dražilo služby mobilních operátorů a ušetřilo více než 15 mil. korun. E-aukce zavádějí i další města a šetří tím náklady na rekonstrukce budov, elektřinu a další služby.

Obecní weby v mnoha funkcích převyšují firemní stránky. Online služby, efektní prezentace zajímavých míst a komunikace s občany se mohutně rozvíjí a reaguje na aktuální trendy. Inspiraci hledají obce v tradiční soutěži Zlatý erb.  

Blog píše Miloslav Ondilla, najdete jej na Twitteru jako @EntiCZ