Ve statistikách návštěvnosti přibývají not provided klíčová slova

26. 3. 2012

Lpění na ochraně osobních údajů přináší první trable. V Google Analytics, nejrozšířenějším nástrojem pro měření návštěvnosti, přibývá v přehledu klíčových slov údaj not provided. Proč?

Co se stalo?

Google v říjnu 2011 oznámil, že zavádí SSL šifrování vyhledávání uživatelů, kteří jsou přihlášení ke Google účtu. V praxi to znamenalo, že od 18. října se v Google Analytics u přístupů přes šifrované vyhledávání místo opravdu použitého dotazu zobrazilo not provided.

Od 6. března Google šifrování rozšířil z Google.com domény i na další lokální vyhledávače. Tím se rapidně zvýšil počet not provided klíčových slov i pro české weby.

Google Analytics - not provided

Na jednom menším webu tvoří not provided 6 procent dotazů, 25 přístupů, u kterých se nedovíte, přes jaké klíčové slovo návštěvníci přišli.

V diskusi na blogu Martina Kolčaby uvádí webmasteři od 2 do 15 procent (u anglicky psaných webů až 30 procent) not provided vyhledávacích dotazů. U velkých webů se tedy může jednat o tisíce nejasných přístupů.

Jak změna ovlivní online marketing?

Je zřejmé, že podíl not provided dotazů bude stoupat úměrně s využíváním Google služeb běžnými uživateli. Nejpoužívanější službou je poštovní aplikace GMail a pokud dojde k masivnějšímu rozšíření sociální sítě Google+, mohou neposkytnuté klíčová slova vzrůst do desítek procent.

Tím by se zásadně omezila analýza klíčových slov ve vlastních statistikách přístupů. Rovněž by nárůst not provided dotazů ovlivnil reporty pro klienty, kteří využívají služeb SEO agentur. Jedním z nejpoužívanější reportů je totiž přehled klíčových slov, přes která návštěvníci přišli. A ten již bude vždy neúplný.

Co tím Google sleduje?

Google se u zavedení SSL šifrování zaštiťuje bezpečnostní uživatelů, řada odborníků však spekuluje, že tím chce "přinutit" agentury více využívat placené kampaně v Google AdWords, ze kterých lze získat stále kompletní data.

Každopádně, v říjnu 2011 při zavedení SSL na doméně Google.com, odhadoval Google počet not provided dotazů na maximálně 10 procent. Ohlasy zahraničních webmasterů však hovoří o více jak 20 procentech a pro mnoho webů je not provided nejčastějším klíčovým slovem vůbec.

Jak se bránit?

Nasazení SSL pro váš web bohužel nepomůže, Google totiž použité klíčové slovo úplně ořízne a zůstává pouze v jeho interních statistikách.

Zajímavou možnost skýtá Google Webmaster Tools (GWT), výkonný nástroj používaný především donedávna pro kontrolu funkčnosti webu, zjišťování technických chyb a pro rychlejší indexaci webových stránek. V GWT lze nyní najít i klíčová slova, přes která uživatelé přichází na váš web, počet hledání a průměrnou pozici, na které se na klíčové slovo sledovaný web nachází.

Ten lze propojit s Google Analytics a získat tak i not provided klíčová slova. Klíčová slova s GWT však mají několik "ale". Obsahují všechny, nejen not provided, přístupy, takže musíte provést další analýzu pro filtrování klíčových slov. Nedají se na těchto klíčových slovech měřit např. cíle webu a počty přístupů nejsou tak přesná jako v klasickém Google Analytics.

Update (díky @paveljasek): Některé možnosti, jak bojovat s novou situací nabízí např. guru webové analytiky Avinash Kaushik

Další informace

 Blog píše Miloslav Ondilla, najdete jej na Twitteru jako @EntiCZ