Jak funguje regionální cílení v PPC systémech?

29. 3. 2012

Pay Per Click reklamní systémy (Seznam Sklik, Google AdWords) nabízí úžasnou možnost, jak oslovit místní uživatele. Jak na to?

Co je to geografické cílení?

Reklamní systémy Seznamu a Googlu umožňují nastavit reklamy tak, aby se zobrazovaly jen ve vybraných oblastech. Lze tak zaměřit inzerci pouze na oblasti (země, kraje, okolí měst), kde inzerující firma působí.

Cílit lze na:

  • celé země - ve spojení s jazykem, kterým se v dané zemi mluví (např. pokud chcete prodávat v Rakousku, zacílíte na Rakousko a němčinu)
  • oblasti v dané zemi - na kraje, státy, spolkové země, ale i jednotlivá města, nebo podle PSČ (např. firma jede prezentovat své produkty na výstavy do Lince a okolí a své reklamy s pozvánkou na výstavy zacílí na spolkovou zemi Horní Rakousy - viz obrázek níže)
  • uživatele v okruhu zvoleného místa - zvolíte adresu místa, které má být ve středu okruhu a zadáte počet km, ve kterých se bude reklama zobrazovat (např. rozvoz pizzy v okolí města)

Geografické cílení v Google AdWords

Obr. 1 - Cílení na spolkovou zemi Horní Rakousy

Reklamní systémy určují polohu uživatele podle IP adresy jeho počítače, která nemusí být přesná. S určitou nepřesností je třeba počítat a přizpůsobit jí i klíčová slova a text reklamy.

Příklad - pizza ve Zlíně

Pokud inzeruji na rozvoz pizzy po Zlíně a blízkém okolí, mohu nastavit cílení na okruh 10 km v okolí Zlína. Zároveň uvedu i klíčová slova obsahující - rozvoz pizzy, rozvoz pizzy zdarma a do textu inzerátu uvedu informaci o rozvozu pizzy ve Zlíně zdarma. Inzerát se bude zobrazovat nejen uživatelům nacházejícím se ve Zlíně, ale i těm kteří hledají pizzu ve Zlíně.

Ve výchozím nastavení totiž Google AdWords cílí nejen na fyzickou polohu hledajícího uživatele (přesněji jeho zařízení), ale i na motivy vyhledávání. Reklamu tedy zobrazí i uživatelům, kteří jsou např. v Olomouci, ale hledají pomocí výrazu obsahujícím Zlín, kam pojedou třeba na víkend.

Regionální cílení v Skliku

Seznam představil rozšíření svého PPC systému o geografické cílení v srpnu 2010. Cílit můžete v České republice na kraje a na vlastní oblasti definované vzdáleností od zvoleného místa, nebo vyznačeným mnohoúhelníkem v mapě.

Tipy pro geografické cílení

  • pokud prodáváte zákazníkům v celé republice, vyzkoušejte kampaně pro specifické regiony a odpovídající inzeráty (Speciální nabídka pro Olomouc!), zvlášť se hodí, pokud máte v Olomouci výdejní místo e-shopu
  • využijte geografické cílení, pokud máte pobočky ve více městech a směřujte na stránky poboček prokliky z inzerátů
  • nezapomeňte uvést název města, nebo regionu do textu inzerátu

Blog píše Miloslav Ondilla, najdete jej na Twitteru jako @EntiCZ