Co se stalo v SEO v roce 2013?

30. 12. 2013

Končící rok byl velmi bohatý na novinky z optimalizace pro vyhledávače a na změny, které obor značně ovlivnily.

Naprosto zásadní změnou pro většinu online marketérů je nárůst (not provided) ve statistikách klíčových slov z neplaceného vyhledávání v měřících nástrojích. O co jde? Google přestává postupně posílat údaje o klíčových slovech, která hledají uživatelé v nejpoužívanějším světovém vyhledávači.

Ve statistikách návštěvnosti, včetně jeho vlastního Google Analytics, se místo skutečně hledaných klíčových slov objevuje údaj (not provided), který je k ničemu.

Co s (not provided)?

Téma klíčových slov bylo i jedním z hlavních problémů (ale také příležitostí) na skvělém Marketing festivalu v Brně. Přední světoví marketéři si jsou problému vědomi a nabízí "řešení" ve sledování jiných metrik. Tedy např. sledovat časový nárůst návštěvnosti z neplaceného hledání, podíl na celkové návštěvnosti, u e-shopů samozřejmě tržby. Celkově je změna spíše příležitostí, protože se můžeme zaměřit více na obchodní metriky, než na jednoduchá data o návštěvnosti.

Zdrojem pro analýzu klíčových slov pak mohou být data z PPC kampaní a v českých podmínkách samozřejmě data ze Seznamu, který klíčová slova nadále posílá.

Google tlačí reklamu na úkor přirozených výsledků

Další změnou od Googlu je postupný nárůst reklamního prostoru ve výsledcích hledání. Google k obvyklým textovým inzerátům přidal produktové reklamy (Product listing Ads), které se zatím zobrazují v pravém sloupci. Očekává se jejich přesun do hlavního sloupce nad přirozené (neplacené) výsledky, které tak odsune z viditelných pozic. To má samozřejmě velký vliv na SEO a návštěvnost z neplacených výsledků, která se tímto sníží.

Google a potažmo klienti tak vytváří tlak na SEO konzultanty. Trendem roku 2013 se stal obsahový (content) marketing, který ve spojení s celkovou obsahovou strategií může výrazně zvýšit návštěvnost webu. Cílem je vytvářet unikátní a kvalitní obsah, který lidé budou opravdu číst a který je přiměje ke koupi produktů, nebo objednání služeb.

Ale o trendech pro rok 2014 zase příště.